پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 تير 1402 - 14:53

بازاری بزرگ به اندازه کف دست

یکی از شاخه‌های اقتصاد دیجیتال که امروزه از رونق باورنکردنی برخوردار شده؛ اقتصاد تولید محتوا است. تجارتی که بدون در نظر گرفتن سن و سال، زن یا مرد بودن و حتی مدرک تحصیلی و پیشینه کاری صاحبانش روز به روز گسترده تر می‌شود.
کد خبر : 14520

پایگاه رهنما:

تولید محتوا به بیان ساده یعنی تولید و توسعه هر چیزی که در دنیای دیجیتال برای انسان قابل درک باشد. این محتوا می‌تواند تصویری باشد که به صورت روزمره در صفحات مختلف شبکه اینستاگرام مشاهده می‌کنیم یا محتوایی باشد که در وب‌سایت‌ها می‌خوانیم. ویدیوها، پادکست و اینفوگرافی ها را هم باید به این مجموعه اضافه کنیم که به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ در دسترس مخاطبان قرار گرفته و در واقع شالوده‌ موفقیت در دنیای دیجیتال است.

با پیشرفت ابزارهای دیجیتال و گذر از زمانی که برای معرفی یک محصول نیازمند ابزار و تجهیزات فیزیکی و الکترونیکی بودیم، حالا و با ظهور نسل دوم و سوم وب و در سایه فضای تعاملی و اشتراکی حاصل از این ظهور و با مدد گرفتن از نرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی که روز به روز مسیر را برای فعالان عرصه تولید محتوا فراهم‌تر می‌کنند، اقتصاد تولید محتوا را می‌توان به عنوان بازار کسب و کاری به اندازه کف دست هر کاربر دانست.

عواملی مثل تعطیلی کسب و کارهای فیزیکی، خانه‌نشینی و یک نواختگی دردسرساز قرنطینه اجباری بخشی از آن چیزی بود که باعث شد تولید محتوا برای کاربران موضوعیت پیدا کند و به تدریج نیاز به فعالیتی سرگرم‌کننده و درآمدزایی موقتی جای خود را به حرفه‌ای تمام وقت داد و این بازار را با رشدی شگفت‌انگیز مواجه کرد.

وجود بیش از ۵۰ میلیون نفر تولیدکننده محتوای دیجیتال در سراسر جهان در سال 2020 و افزایش فزاینده این آمار نشان از سرعت رشد بازار تولید محتوا دارد. تا جایی که به گفته کارشناسان ارزش این بازار حالا به بیش از ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده و فعالان این بازار بخش عمده‌ای از درآمد زندگی خودشان را از این مسیر کسب می‌کنند و همین عامل سبب شده است سرمایه‌گذاران توجه جدی به بازار تولید محتوا داشته و سرمایه بسیاری را به آن تزریق کنند.

شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد تولید محتوای دیجیتال؛ بی‌نیاز شدن کاربران از مراجعه به شرکت‌های تبلیغاتی و یا افراد متخصص در زمینه‌های مختلف است. عاملی که نتیجه مستقیم قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف است.

اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که تولید محتوای مؤثر شرط موفقیت و تحقق این صنعت پر رونق است.

توجه به تولید محتوای هدفمند و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف نقش بسزایی در جلب اعتماد مخاطبان، ارتقاء سطح آگاهی عمومی، جذب و کشش مخاطبان دارد.

اینکه محتوا متنی باشد یا در قالب ویدیوها و پادکست‌ها از قابلیت‌های صوتی و تصویری نیز بهره‌مند شود، رعایت چارچوب‌های حرفه‌ای تولید محتوا، توجه به آفات تولید محتوای زرد و انحرافی، موقعیت‌شناسی در استفاده بهینه از اتفاقات روز دنیا، رصد سلایق کاربران جهت انتخاب تولید محتوای عمومی یا تخصصی و ... از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند یک تولید کننده محتوا را به یک فعال موفق دنیای کسب و کار دیجیتال تبدیل کند. شاید همین اهمیت بود که از عبارت معروف «محتوا پادشاه است» نوشته «بیل گیتس» در سال ۱۹۹۶ توصیه‌ای کلیدی برای کارشناسان تولید محتوا ساخته است.

نکته مهم دیگری که شاید امروزه به چالشی برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده؛ صندوق‌های تأمین اعتبار مالی برای این تولیدات است. با وجود معرفی تأمین‌کنندگان مالی این بازار توسط پلتفرم ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف اما در اختیار داشتن یک منبع مالی معتبر و با پشتوانه و اینکه چطور از محتوای تولید شده کسب درآمد کرد همچنان یک دغدغه برای فعالان حرفه‌ای این بازار است.

در کنار توجه به بایسته‌های تولید محتوای حرفه‌ای در دنیای قدرتمند شبکه‌های اجتماعی، باید به این مهم نیز توجه داشت که اقتصاد تولید محتوا برای کاربران ایرانی قدری تعریف متفاوت‌تری دارد. امروز شاهد آن هستیم که روزانه بیش از 40 میلیون تولید محتوا منتشر می‌شود و بدون شک بسیاری از این محتواها می‌تواند به عنوان سرنخ‌های سازنده برای معرفی کسب و کار و جلب مشتری باشد اما نباید از این نکته هم غفلت کنیم که بسیاری از این تولیدات محتوایی در استودیوها و با بهره‌گیری از داده‌هایی ساخته می‌شوند که فاصله عجیب و غریبی با فرهنگ ایرانی دارند.

به نظر می‌رسد در نظر داشتن قرابت محتوای ساخته شده با فرهنگ و تمدن ایرانی؛ اولویت مهم برای کاربران و فعالان این بازار در داخل مرز و بوم ماست. همچنین توجه به جاذبه‌ها و داشته‌های فرهنگی و تمدنی در کنار استفاده از ظرفیت فناوری روز دنیا و پیشرفت‌های لحظه به لحظه دنیای دیجیتال از عواملی است که می‌تواند با تکیه بر نیروهای انسانی دغدغه مند، خلاق و کارآمد، از فرصت موجود بهترین آورده را نصیب فعالان اقتصادی دنیای تولید محتوا در شاخه‌های مختلف و گسترده این صنعت نه چندان قدیمی اما قدرتمند نماید.   معصومه باباجانی

ارسال نظرات